Altijd op de hoogte. Abonneer je op onze sociale mediakanalen!
Ennobled HQ
Halleiner Landesstraße 58
5411 Oberalm – Salzburg (AT)
T: +43 6245 23 513
Mail: office@ennobled.at
1.1 Deze Algemene Voorwaarden (“AV”) zijn van toepassing op alle juridische transacties inclusief de volgende contractuele voorwaarden tussen Ennobled GmbH als leverancier en de klant als koper, hun totstandkoming, effectiviteit, interpretatie en uitvoering evenals op alle andere juridische relaties of aanbiedingen die bestaan tussen de partijen met betrekking tot de levering van goederen en/of andere diensten van welke aard dan ook geleverd door Ennobled GmbH; dit omvat in het bijzonder, maar niet uitsluitend,
a) rechtshandelingen die in bedrijfsruimtes worden uitgevoerd,
b) juridische transacties die worden uitgevoerd via de website www.ennobled.nl of een online shop die zich daar bevindt,
c) andere juridische transacties die op afstand worden afgesloten (bijv. per telefoon, e-mail, fax of iets dergelijks).
Ennobled GmbH sluit daarom alle juridische transacties uitsluitend op basis van deze AV, tenzij de geldigheid van de AV voor individuele transacties bij wijze van uitzondering uitdrukkelijk schriftelijk is opgeheven.
1.2 Deze AV bevatten enkele bepalingen die alleen gelden voor ondernemers en andere die alleen gelden voor consumenten in de zin van de Oostenrijkse wet op de consumentenbescherming (KSchG). Deze bepalingen zijn dienovereenkomstig gemarkeerd. Een consument in de zin van deze wet is iedereen die geen ondernemer is. Een ondernemer is iedereen voor wie de juridische transactie deel uitmaakt van de exploitatie van zijn bedrijf. Een onderneming in deze zin is elke organisatie van zelfstandige economische activiteit die is opgericht voor de lange termijn, zelfs als deze niet is gericht op het maken van winst, dus in het bijzonder ook verenigingen in overeenstemming met de Verenigingenwet 2002.
1.3 Indien Ennobled GmbH een lopende zakenrelatie aangaat met een klant, gelden deze AV als raamovereenkomst voor deze zakenrelatie. Als een voorwaarde overeengekomen in een juridische transactie in strijd is met deze AV, zal deze tegenstrijdige bepaling alleen van kracht zijn als een afwijking van het betreffende punt van de AV uitdrukkelijk is overeengekomen.
1.4 Algemene voorwaarden van de klant zijn niet van toepassing, tenzij deze uitdrukkelijk schriftelijk door Ennobled GmbH zijn erkend.
1.5 De Algemene Voorwaarden van Ennobled GmbH zijn beschikbaar op het hoofdkantoor van het bedrijf en op www.ennobled.nl/algemene-voorwaarden.
De in deze Algemene Voorwaarden gebruikte begrippen worden hieronder nader gedefinieerd. Als dezelfde termen worden gebruikt in individuele juridische transacties, zullen de volgende definities ook worden gebruikt om termen te interpreteren in alle juridische transacties gesloten door Ennobled GmbH, tenzij een term afzonderlijk wordt gedefinieerd in een juridische transactie bij wijze van uitzondering:
2.1 “Klant” is elke contractuele en/of onderhandelingspartner van Ennobled GmbH, in het bijzonder elke koper of besteller van goederen, evenals elke bezoeker aan de bedrijfsterreinen van Ennobled; dit ongeacht of er al een contract is gesloten of niet.
2.2 “Dienst” betekent elk tastbaar of ontastbaar product, elke tastbare of ontastbare levering en elke andere tastbare of ontastbare dienst van Ennobled GmbH, ongeacht de aard ervan.
2.3 “Goederen” betekent elk product aangeboden of gedistribueerd door Ennobled GmbH.
2.4 “Goederen onder eigendomsvoorbehoud” zijn goederen die het exclusieve eigendom van Ennobled GmbH blijven totdat alle vorderingen tegen de klant die voortvloeien uit het contract zijn voldaan.
2.5 “Bestelling” is het bindende verzoek van de klant voor het leveren van een dienst door Ennobled GmbH, in het bijzonder het verzoek voor de productie en/of levering van goederen.
2.6 “Bestelling” (“Contract”) is de juridische transactie tussen Ennobled GmbH en de klant.
2.7 “Op maat gemaakte goederen” zijn goederen die worden vervaardigd volgens de specificaties van de klant, d.w.z. volgens de individuele wensen van de klant.
3.1 Aanbiedingen, reclamemailings of andere uitnodigingen tot inschrijving van Ennobled GmbH zijn slechts uitnodigingen aan klanten om bestellingen te plaatsen en zijn over het algemeen aan verandering onderhevig en niet bindend. Als Ennobled GmbH een schriftelijk aanbod heeft gedaan en er is niets anders overeengekomen, dan is het aanbod bindend voor een periode van maximaal 4 weken na indiening. Voor zakelijke transacties met ondernemers geldt een acceptatietermijn van 2 weken. Een contract komt tot stand met de schriftelijke orderbevestiging (ook via e-mail) van Ennobled GmbH. Een schriftelijke mededeling aan de klant dat de bestelde goederen zijn overhandigd voor verzending vormt een orderbevestiging.
3.2 Bestellingen van klanten bij Ennobled GmbH zijn bindende aanbiedingen van de klant om een contract af te sluiten. Ze zijn bindend en kunnen niet worden herroepen door de klant – onder voorbehoud van speciale wettelijke bepalingen en het recht op annulering hieronder geregeld. Na controle van de ontvangen bestelling behoudt Ennobled GmbH zich het recht voor om de bestelling af te wijzen of te accepteren door de bestelling te bevestigen. Stilzwijgen van Ennobled GmbH kan in geen geval beschouwd worden als een goedkeuring of aanvaarding van een aanbod of bestelling. Als na ontvangst van de bestelling een automatische of handmatige ontvangstbevestiging naar de klant wordt gestuurd, betekent dit niet dat Ennobled GmbH de bestelling accepteert.
3.3 Ennobled GmbH behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om bestellingen van klanten zonder opgaaf van redenen te weigeren. Een uitdrukkelijke mededeling aan de klant kan achterwege blijven. Afgezien van een eventuele aanspraak op terugbetaling van een reeds betaalde vergoeding, heeft de klant geen recht op welke aanspraak dan ook als gevolg van het niet uitvoeren van de bestelling.
3.4 Mochten na ontvangst van de opdrachtbevestiging afwijkingen noodzakelijk zijn, dan is de klant verplicht Ennobled GmbH hiervan binnen een termijn van 5 dagen na verzending van de opdrachtbevestiging schriftelijk op de hoogte te stellen. Anders zijn de contractuele voorwaarden van de orderbevestiging van toepassing.
3.5 Ennobled GmbH behoudt zich de eigendomsrechten en auteursrechten voor op contractuele documenten zoals tekeningen, afbeeldingen, monsters, berekeningen en soortgelijke informatie/gegevens van fysieke en niet-fysieke aard, ook in elektronische vorm, tenzij deze deel uitmaken van de contractuele prestatie; deze mogen alleen toegankelijk worden gemaakt voor derden met de voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Ennobled GmbH. Als de bestelling van de klant niet geaccepteerd wordt, moeten alle documenten van Ennobled GmbH onmiddellijk aan Ennobled GmbH teruggestuurd worden.
Ennobled GmbH geeft geen garantie voor de nauwkeurigheid van een kostenraming. Het is slechts een voorlopig ordertotaal. Mocht het nodig zijn de kostenraming te overschrijden, dan wordt de klant hiervan onmiddellijk op de hoogte gesteld. De klant heeft de mogelijkheid om het contract schriftelijk op te zeggen binnen een termijn van 3 dagen vanaf de kennisgeving van de overschrijding. In dit geval moet Ennobled GmbH de tot dan toe gemaakte kosten vergoed krijgen en de pro rata vergoeding voor het tot dan toe uitgevoerde werk betaald worden. Indien de klant geen annulering meldt, geldt de vertraging als goedgekeurd. Consumenten worden hierover apart geïnformeerd.
5.1 Ennobled GmbH geeft geen garantie van kwaliteit of duurzaamheid voor goederen, informatie, beschrijvingen of monsters. De klant erkent dat afbeeldingen of monsters van producten en goederen kunnen afwijken van de daadwerkelijk geleverde goederen. Hout en de middelen die worden gebruikt om het hout te verduurzamen en te behandelen zijn onderhevig aan kleur- en structuurschommelingen die niet kunnen worden beïnvloed, in het bijzonder door temperatuur en (lucht)vochtigheid. Bovendien wordt het natuurproduct blootgesteld aan weersinvloeden, waardoor veranderingen in kleur, structuur, enz. kunnen optreden als gevolg van UV-straling, licht, temperatuurschommelingen, neerslag, vocht en dergelijke. Er is ook de mogelijkheid dat mechanische impact op het product (bijvoorbeeld door hagel) kan leiden tot afschilfering. Het kan niet volledig worden uitgesloten dat er op dergelijke plaatsen ook kleurveranderingen optreden (afschilferen van de behandelde houtlagen, enz.). In dit geval moet de klant deze plekken, voor zover mogelijk, vakkundig opnieuw laten behandelen of vervangen om de functie en het uiterlijk van de goederen te behouden. Ennobled GmbH aanvaardt daarom geen aansprakelijkheid voor wijzigingen in het onderwerp van het contract die voortvloeien uit deze omstandigheden.
5.2 Aangezien de goederen geen machinaal vervaardigde producten zijn, maar een met de hand bewerkt natuurproduct, zijn er individuele afwijkingen van stuk tot stuk als gevolg van de kenmerken van het natuurproduct (structuur, nerven, enz.) en het handmatige productieproces. Illustraties, monsters of afbeeldingen van de goederen van welke aard dan ook zijn daarom slechts voorbeelden. De geleverde goederen kunnen daarom in vorm, kleur, gewicht of dikte afwijken van illustraties, afbeeldingen en monsters. Deze afwijkingen vormen geen gebrek en geven daarom geen aanleiding tot een garantieclaim. Er kunnen vooraf geen monsters of afbeeldingen van op maat gemaakte producten naar de klant worden gestuurd, aangezien deze pas worden geproduceerd nadat de klant een bestelling heeft geplaatst. In individuele gevallen kan de productie van een monster voor op maat gemaakte producten vooraf met de klant worden overeengekomen op kosten van de klant.
5.3 Ennobled GmbH aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de op de homepage, in printmedia, beeld- en geluidsondersteunde reclamemailings of andere media verstrekte informatie en behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om fouten te maken, in het bijzonder met betrekking tot prijsaanduidingen.
5.4 Ennobled GmbH garandeert niet dat het onderwerp van het contract geschikt is als natuurlijk product voor het door de klant beoogde doel. Dit geldt alleen als Ennobled GmbH niet voor het afsluiten van het contract op de hoogte is gesteld van het beoogde gebruik en de geschiktheid uitdrukkelijk schriftelijk heeft gegarandeerd. De door Ennobled GmbH verkochte producten zijn in ieder geval niet geschikt voor dakbedekking of voor gebruik in kinderkamers of vergelijkbare ruimtes, omdat de producten het resultaat zijn van een verbrandingsproces en daarom bij ondeskundig gebruik (bijv. consumptie van delen van de goederen, contact met ogen, slijmvliezen etc.) nadelige gevolgen voor de gezondheid niet volledig kunnen worden uitgesloten.
6.1 De levertijd vloeit voort uit de overeenkomst tussen Ennobled GmbH en de klant en is afhankelijk van de tijdige en correcte nakoming van de verplichtingen van de klant, in het bijzonder de overeengekomen aanbetalingsverplichting. Voorwaarde voor het nakomen van de levertijd door de leverancier is dat alle commerciële en technische vragen zijn opgehelderd en dat de klant aan alle op hem rustende verplichtingen heeft voldaan. Indien dit niet het geval is, wordt de leveringstermijn dienovereenkomstig verlengd. De leveringstermijn geldt als nagekomen, wanneer het leveringsvoorwerp voor het verstrijken van de termijn het magazijn van Ennobled GmbH heeft verlaten of verzendklaar is gemeld. Het verweer van niet-nakoming van het contract blijft voorbehouden.
6.2 Ennobled GmbH behoudt zich het recht voor om de wijze en route van verzending te kiezen, tenzij in individuele gevallen een speciale schriftelijke overeenkomst is gesloten. In het bijzonder is Ennobled GmbH niet verplicht om de goedkoopste wijze van transport te kiezen. De verpakking gebeurt op de gebruikelijke manier, waarbij de klant erkent dat sommige van de door Ennobled GmbH aangeboden goederen gevoelig zijn en daarom een zorgvuldige en beschermende verpakking vereisen. Dit kan resulteren in hogere verzendkosten. Eventuele extra speciale verpakkingen worden alleen gebruikt op uitdrukkelijke instructie van de klant en zijn voor rekening van de klant. De klant moet op eigen kosten zorgen voor de verwijdering van de verpakking. Afperstoeslagen en douanekosten zijn voor rekening van de klant en worden afzonderlijk gefactureerd.
6.3 Ennobled GmbH sluit alleen op uitdrukkelijk schriftelijk verzoek van de klant een transportverzekering voor de goederen af; de kosten van een dergelijke transportverzekering zijn voor rekening van de klant.
6.4 In het geval van vertraging in de verzending van het leveringsvoorwerp om redenen waarvoor de klant verantwoordelijk is of indien de klant in gebreke is met de aanvaarding, heeft Ennobled GmbH de keuze om ofwel van het contract af te zien door het stellen van een respijttermijn van 14 dagen en de goederen elders te gebruiken, aan te dringen op nakoming van het contract en de goederen zelf op te slaan op risico van de klant en tegen betaling van een redelijke en gebruikelijke vergoeding voor een periode van maximaal 8 weken of ze door een derde op te laten slaan op risico en kosten van de klant. In het geval van ondernemers, als schadevergoeding wordt gekozen in plaats van prestatie, zal de schadevergoeding regelmatig ten minste 25% van de netto verkoopprijs bedragen, tenzij de klant een lagere schade kan bewijzen. Ennobled GmbH behoudt zich het recht voor om een hogere schadevergoeding te eisen. In het geval van een ander gebruik, moet de opdrachtnemer een contractuele boete van 25% van de waarde van de bestelling (exclusief BTW) aan Ennobled GmbH betalen binnen 14 dagen na het schriftelijke verzoek.
6.5 De goederen worden geleverd door middel van een standaard gelede vrachtwagen (40 ton). Het is de verantwoordelijkheid van de klant om te zorgen voor toegang en leveringsfaciliteiten voor dergelijke voertuigen. Indien een dergelijke levering voor de klant niet mogelijk is, moet hij Ennobled GmbH hiervan ongevraagd op de hoogte stellen en moet er in elk afzonderlijk geval een speciale overeenkomst over de levering worden gesloten. Als de klant Ennobled GmbH niet op de hoogte brengt en als de onmogelijkheid van levering pas duidelijk wordt op het moment van transport, is de klant aansprakelijk voor alle daaruit voortvloeiende nadelen (extra kosten voor het lossen, tijdelijke opslag tot een ander voertuig de levering kan voltooien, enz.)
Voor ondernemers geldt het volgende:
6.5 Indien het niet nakomen van de overeengekomen levertijd te wijten is aan overmacht, arbeidsconflicten of andere gebeurtenissen buiten de macht van Ennobled OG, is Ennobled GmbH voor de duur van het evenement ontheven van haar verplichting tot levering en nakoming. Leveringstermijnen en -data worden verlengd in overeenstemming met de duur van het evenement. Ennobled GmbH zal de klant onverwijld op de hoogte stellen van het begin en het einde van deze omstandigheden. Als de bovengenoemde gebeurtenissen langer duren, wordt de overeengekomen leveringstermijn met maximaal 6 weken verlengd. In het geval van een vertraging van meer dan 6 weken, heeft Ennobled GmbH het recht om zich terug te trekken uit het contract. De klant kan zich terugtrekken uit het contract als Ennobled GmbH uiteindelijk niet in staat is om de volledige dienst te leveren voor de overdracht van het risico. Als de onmogelijkheid zich voordoet zonder opzet of grove nalatigheid van Ennobled GmbH tijdens de vertraging in de acceptatie of door de schuld van de klant, blijft de klant verplicht om een tegenprestatie te leveren. Ennobled GmbH is alleen aansprakelijk voor schade als gevolg van dergelijke bedrijfsstoringen in het geval van opzet.
Het volgende geldt voor consumenten:
6.6 Ennobled GmbH is niet aansprakelijk jegens consumenten voor vertragingen in de levering als gevolg van overmacht of andere onvermijdelijke omstandigheden waarvoor Ennobled GmbH niet verantwoordelijk is, zoals arbeidsconflicten. De leveringstermijnen worden verlengd met de periode van de belemmering. De klant heeft ook het recht om zich terug te trekken uit het contract binnen de verlengde leveringstermijnen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. Ennobled GmbH is alleen aansprakelijk voor schade als gevolg van dergelijke bedrijfsstoringen in het geval van opzet en grove nalatigheid.
Voor ondernemers geldt het volgende:
7.1 Het prijsrisico gaat over op de klant bij de overhandiging van de goederen aan de klant of de door de klant ingeschakelde derde (bv. expediteur). In het geval van directe levering gaat het prijsrisico over op de klant bij de overdracht aan de vervoerder; de overdracht aan de vervoerder vindt plaats ofwel direct bij het magazijn van de leverancier of op een door Ennobled GmbH direct met de vervoerder overeen te komen locatie; dit is onafhankelijk van een afzonderlijk overeengekomen prijsregeling voor de levering. Dit betekent dat de klant niet het recht heeft om zich terug te trekken uit het contract of schadevergoeding te eisen als de goederen verloren gaan, vernietigd of beschadigd worden na het verlaten van de fabriek of magazijn buiten de schuld van Ennobled GmbH of alleen door lichte nalatigheid van Ennobled GmbH. De klant draagt daarom het transportrisico, waarbij de transportkosten worden gedragen door Ennobled OG (INCOTERM CPT – “carriage paid”). De klant wordt een forfaitaire transportkost aangerekend die specifiek in de offerte wordt vermeld. Op verzoek van de klant kan de klant zelf een vervoerder aanwijzen – in dit geval echter op eigen kosten. Een door de klant aangewezen vervoerder zal de goederen dan ophalen op de door Ennobled GmbH aan te geven locatie.
7.2 Indien de verzending of overdracht wordt vertraagd of niet plaatsvindt als gevolg van omstandigheden waarvoor Ennobled GmbH niet verantwoordelijk is, gaat het risico over op de klant vanaf de datum van kennisgeving van gereedheid voor verzending of acceptatie; Ennobled GmbH is echter verplicht om de door de klant gevraagde verzekeringen af te sluiten op kosten van de klant.
7.3 In het geval van een vertraging waarvoor Ennobled GmbH verantwoordelijk is en gerechtvaardigde annulering door de klant, heeft de klant alleen recht op schadevergoeding als Ennobled GmbH of haar plaatsvervangers de vertraging opzettelijk of door grove nalatigheid hebben veroorzaakt. De aansprakelijkheid van Ennobled GmbH voor schade veroorzaakt door vertraging is in ieder geval – niettegenstaande andere uitsluitingen van aansprakelijkheid – beperkt tot gevallen van grove nalatigheid en tot een bedrag van 1% van de waarde van dat deel van de levering of dienst dat niet op tijd werd geleverd voor elke werkdag vertraging. Verdere aanspraken op schadevergoeding zijn uitgesloten.
7.4 Dit geldt dus ook bij deelleveringen of als Ennobled GmbH zelf het transport naar de bestemming uitvoert in opdracht van de contractpartner.
Voor consumenten geldt het volgende:
7.5 Indien de goederen door Ennobled GmbH worden verzonden, gaat het risico van verlies of beschadiging van de goederen pas op de klant over zodra de goederen bij de klant of bij een andere derde dan de door de klant aangewezen vervoerder worden afgeleverd. Indien de klant echter zelf de vervoersovereenkomst heeft afgesloten zonder gebruik te maken van een door Ennobled GmbH voorgestelde keuzemogelijkheid, gaat het risico op de klant over zodra de goederen aan de vervoerder worden overhandigd.
7.6 Indien levering franco plaats van levering is overeengekomen, is het lossen voor rekening van Koper. Bij levering op de plaats van levering wordt uitgegaan van berijdbare toegangswegen voor vrachtwagens en aanhangwagens/trailercombinaties. Indien het leveringsvoertuig in opdracht van de koper de berijdbare leveringsroute verlaat, is de koper aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade. De levertijd moet worden overeengekomen. Wachttijden/oponthoud veroorzaakt door de koper worden in rekening gebracht.
Het volgende geldt voor ondernemers en consumenten:
7.7 In geval van zelfafname gaat het prijs- en uitvoeringsrisico over op de afnemer vanaf het moment van overhandiging, in geval van verzuim van acceptatie vanaf het moment van verzuim.
7.8 Indien de klant in verzuim is met de acceptatie van het object van aankoop, gaat het risico over op de klant op het moment van verzuim.
7.9 Indien Ennobled GmbH in gebreke is om redenen waarvoor zij verantwoordelijk is, heeft de klant het recht om zich terug te trekken uit het contract, mits hij schriftelijk een redelijke respijttermijn stelt voor de levering van de goederen of de verlening van de dienst nadat het verzuim is opgetreden en dreigt het contract te ontbinden nadat de respijttermijn is verstreken. De respijttermijn wordt redelijk geacht indien deze niet korter is dan 50% van de oorspronkelijke leverings- of prestatietermijn.
8.1 Tenzij anders overeengekomen gelden de prijzen af magazijn, exclusief verpakking, transport en lossen. Indien door de omstandigheden ter plaatse van de lossing bovengemiddelde lossingskosten ontstaan waarmee bij de aanbieding geen rekening kon worden gehouden, komen deze in ieder geval voor rekening van de opdrachtgever. De goederen worden op gebruikelijke wijze verpakt, voor zover dit naar het plichtmatige oordeel van Ennobled GmbH noodzakelijk is. De respectievelijke wettelijke belasting op de toegevoegde waarde wordt apart vermeld in de aanbiedingen. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, zijn de prijzen nettoprijzen.
8.2 Indien de inkoopprijzen voor materialen, grondstoffen, hulpstoffen, lonen, transportkosten of andere operationele kosten voor Ennobled GmbH onverwacht en aanzienlijk veranderen na het sluiten van de overeenkomst om redenen waarvoor Ennobled GmbH niet verantwoordelijk is, kan Ennobled GmbH een overeenkomstige prijsaanpassing eisen, op voorwaarde dat er een periode van ten minste 4 maanden tussen de orderbevestiging en de levering ligt. In dit geval heeft de klant het recht om van het contract af te zien. In het geval van een dergelijke prijsaanpassing heeft Ennobled GmbH het recht om de levering afhankelijk te maken van de betaling van een in dezelfde mate aangepaste aanbetaling. Bij deelleveringen geldt het recht op prijsaanpassing analoog voor de nog niet geleverde delen.
8.3 Betaling van de koopprijs dient uitsluitend te geschieden op de door Ennobled GmbH op de factuur vermelde rekening. Contante kortingen mogen alleen worden afgetrokken indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.
8.4 Ennobled GmbH heeft het recht om een aanbetaling van 50% van het orderbedrag te vragen. Deze dient binnen 14 dagen na ontvangst van de opdrachtbevestiging van Ennobled OG betaald te worden. Indien de klant de aanbetaling niet tijdig voldoet, heeft Ennobled OG geen verplichting tot levering of prestatie.
8.5 Het restant van de koopprijs dat nog niet door de aanbetaling is voldaan, dient door de afnemer binnen 10 dagen na facturering te worden voldaan op de in de factuur vermelde rekening. Facturering in dit verband vindt niet plaats voordat de goederen in de overeengekomen vorm zijn geleverd, is vastgesteld dat de klant in verzuim is met de acceptatie of is vastgesteld dat levering niet zal plaatsvinden om redenen waarvoor Ennobled GmbH niet verantwoordelijk is.
8.6 In geval van verzuim wordt bovendien direct vanaf de vervaldatum aan consumenten vertragingsrente berekend tegen de wettelijke rente conform § 1000 ABGB zoals gewijzigd (momenteel 4%) of aan ondernemers tegen de wettelijke rente voor bedrijfsgerelateerde transacties conform § 456 UGB zoals gewijzigd (momenteel 9,2% per jaar boven de telkens gepubliceerde basisrente). Eventuele gebruikelijke aanmanings- en incassokosten of standaard juridische kosten zijn in geval van verzuim ook voor rekening van de klant. In het geval van zakelijke transacties omvatten deze een forfaitair bedrag van EUR 40,00, ongeacht eventuele extra incassokosten.
Binnenkomende betalingen worden eerst verrekend met aanmanings- en incassokosten en de kosten van gerechtelijke of gerechtelijke incasso, vervolgens met de opgelopen rente op achterstallige betalingen en ten slotte met het uitstaande kapitaal.
Het recht om hogere schadevergoeding te vorderen veroorzaakt door verzuim blijft voorbehouden. In het geval dat Ennobled GmbH een hogere schade door verzuim claimt, heeft de klant de mogelijkheid om te bewijzen dat de geclaimde schade door verzuim niet is opgetreden of in ieder geval in een aanzienlijk lager bedrag.
8.7 De klant is alleen gerechtigd betalingen in te houden of te verrekenen met tegenvorderingen voor zover zijn tegenvorderingen onbetwist zijn, door Ennobled GmbH erkend zijn of rechtsgeldig vastgesteld zijn. Het verbod op verrekening geldt niet voor consumenten indien de tegenvordering betrekking heeft op betaling van kosten voor het verhelpen van gebreken onder hetzelfde koopcontract.
8.8 Indien Ennobled GmbH na het sluiten van de overeenkomst kennis krijgt van omstandigheden die de kredietwaardigheid van de klant aanzienlijk kunnen verminderen, zoals het openen van een insolventieprocedure, heeft Ennobled GmbH het recht de nakoming te weigeren en een redelijke termijn te stellen waarbinnen de klant gelijktijdig met de levering tegenprestaties moet verrichten of zekerheid moet stellen. Na het verstrijken van de termijn kan Ennobled GmbH zich schriftelijk terugtrekken uit het contract. In dit geval kan Ennobled GmbH ook alle vorderingen die voortvloeien uit de zakelijke relatie opeisbaar verklaren.
8.9 Indien de klant in individuele gevallen een langere betalingstermijn wordt toegestaan of indien betaling in termijnen afzonderlijk wordt overeengekomen, vormt dit geen uitstel van de vervaldatum. De klant ziet slechts af van verdere inning van de reeds opeisbare vordering voor de overeengekomen termijn. Indien de klant met de betaling van ook maar één termijn in gebreke blijft of de uitgestelde betalingstermijn niet nakomt, is de gehele vordering plus de bovengenoemde vertragingsrente direct vanaf de vervaldatum opeisbaar (termijnverlies). Bovendien behoudt Ennobled GmbH zich het recht voor om in dit geval de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden.
9.1 De goederen blijven het exclusieve eigendom van Ennobled GmbH (juridische term: voorbehoudsgoederen) tot alle vorderingen die Ennobled GmbH op grond van het betreffende contract op de klant heeft, zijn voldaan, in het bijzonder tot alle betalingen inclusief rente en bijkomende kosten zijn voldaan, ook als afzonderlijke delen al zijn betaald.
9.2 Voor de duur van het eigendomsvoorbehoud dient de klant de goederen met zorg en aandacht te behandelen en draagt hij het volledige risico voor de aan hem toevertrouwde goederen, in het bijzonder voor het risico van verlies en beschadiging.
9.3 Indien de klant de goederen onder eigendomsvoorbehoud aan een derde verkoopt, moet de derde door de klant geïnformeerd worden over het feit dat Ennobled GmbH de eigendom van de goederen behoudt, en de aanspraak van de klant op de koopprijs tegen de derde wordt overgedragen aan Ennobled GmbH tot het bedrag van de vordering van Ennobled GmbH tegen de klant (verlengd eigendomsvoorbehoud).
9.4 Worden de goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust gecombineerd, verwerkt of vermengd met goederen die niet aan Ennobled GmbH toebehoren, dan verwerft Ennobled GmbH mede-eigendom naar rato van de factuurwaarde van de goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust ten opzichte van de andere goederen.
9.5 In het geval van beslaglegging op de goederen onder eigendomsvoorbehoud of andere toegang tot de goederen onder eigendomsvoorbehoud door derden, moet de klant wijzen op het eigendom van Ennobled GmbH en de klant moet Ennobled GmbH onmiddellijk schriftelijk op de hoogte stellen van de beslaglegging of andere toegang tot de goederen.
9.6 Indien de klant in strijd met het contract handelt, in het bijzonder in het geval van betalingsverzuim, heeft Ennobled GmbH het recht om de goederen onder eigendomsvoorbehoud terug te nemen of, naar eigen keuze, de overdracht van de aanspraken van de klant op restitutie tegen derden te eisen. In dit geval heeft Ennobled GmbH het recht om de onmiddellijke teruggave van de goederen te eisen met uitsluiting van elk recht van retentie. Na terugname van de goederen, kan Ennobled GmbH naar eigen goeddunken, ofwel de goederen verkopen en de klant crediteren met de gerealiseerde opbrengst, verminderd met 20% doorverkoopkosten, voor zijn openstaande verplichtingen of de goederen terugnemen tegen de factuurprijs verminderd met eventuele waardevermindering en de klant een redelijke vergoeding aanrekenen voor de tijd dat de klant in het bezit is van de goederen en deze gebruikt. Ennobled GmbH heeft ook het recht om de goederen bij de klant op te halen of door een bevoegde derde partij te laten ophalen. De daarmee verbonden transport- en eventuele opslagkosten zijn voor rekening van de klant. Ennobled OG is niet verplicht om opgehaalde goederen aan de klant terug te geven totdat alle vorderingen van Ennobled GmbH op de klant volledig zijn betaald, inclusief tussentijdse rente en (aanmanings)kosten.
9.7 Als de klant de afspraken over het eigendomsvoorbehoud schendt, is de klant verplicht een contractuele boete te betalen ter hoogte van tweemaal de nettowaarde van de goederen waarop een eigendomsvoorbehoud rust. Het opeisen van vorderingen die dit bedrag te boven gaan, in het bijzonder vorderingen tot schadevergoeding en de executiekosten in een executieprocedure, wordt niet uitgesloten door de overeengekomen contractuele boete. Indien de klant geen consument is, is de contractuele boete niet onderworpen aan het gerechtelijke recht van matiging. Indien de klant zijn verplichtingen niet nakomt of zijn betalingen opschort, wordt de volledige resterende schuld onmiddellijk opeisbaar.
10.1 Ennobled GmbH geeft geen garantie voor normale slijtage van de goederen of voor gebreken veroorzaakt door onjuiste behandeling. Ennobled GmbH geeft een garantie aan consumenten voor zover wettelijk is toegestaan, in het bijzonder in overeenstemming met §§ 922 tot 933 ABGB en §§ 8 tot 9a KSchG.
10.2 Hout is een natuurproduct. Het scala van natuurlijke kleur, structuur en andere verschillen in de goederen maakt deel uit van de eigenschappen van hout als een natuurproduct en vormt geen fout of gebrek dat de klant het recht geeft om een klacht in te dienen of waarvoor Ennobled GmbH aansprakelijk is. Hetzelfde geldt voor onbeduidende afwijkingen van monsters of andere afbeeldingen als gevolg van de handmatige verwerking van het houtproduct. Om deze reden wordt aanbevolen om deskundig advies in te winnen over de biologische, fysische en chemische eigenschappen van dit natuurproduct met betrekking tot het gewenste gebruik voordat het contract wordt gesloten.
10.3 Verder is Ennobled GmbH niet aansprakelijk voor de gevolgen van ondeskundig uitgevoerde reparaties aan de goederen door de klant of een derde partij.
10.4 In het geval van aanzienlijke gebreken, kan de klant in eerste instantie kiezen tussen de primaire garantiemiddelen, verbetering of vervangende levering. Ennobled GmbH heeft echter het recht om de door de klant gekozen vorm van nakoming te weigeren indien dit alleen mogelijk is met onevenredig hoge kosten en een andere vorm van nakoming zonder significante nadelen voor de klant mogelijk blijft. Bij de nakoming achteraf is vermindering van de koopprijs of terugtreding uit het contract door de klant uitgesloten. Nakoming achteraf wordt op zijn vroegst na de derde mislukte poging als mislukt beschouwd, tenzij de aard van de zaak of het gebrek of andere omstandigheden anders aangeven.
Ennobled heeft vanaf de datum van melding (klacht) van een gebrek een termijn van 14 dagen om het gebrek te inspecteren. Binnen een week na de inspectie heeft Ennobled GmbH de mogelijkheid om zich bereid te verklaren het gebrek te verhelpen of, indien nodig, de aangevoerde claims af te wijzen. Als Ennobled OG zich bereid verklaart om het vermeende gebrek te verhelpen, is er een periode van drie weken beschikbaar voor de poging om het gebrek te verhelpen. Als herstel mislukt, heeft Ennobled OG de mogelijkheid om de goederen te vervangen binnen de oorspronkelijk overeengekomen leveringstermijn.
10.5 Indien er sprake is van een wezenlijk gebrek aan een deel van de goederen en indien primaire garantiemiddelen niet rendabel zijn of hebben gefaald, geeft dit gebrek de klant in geen geval het recht om de overeenkomst in zijn geheel te ontbinden.
10.6 Ennobled GmbH geeft uitdrukkelijk geen speciale garanties die verder gaan dan de bepalingen van de wettelijke garantie.
10.7 Ennobled GmbH handelt alleen in de goederen. De klant is verantwoordelijk voor de professionele verwerking of montage van de gekochte goederen door bevoegde professionals. Ennobled OG geeft daarom geen montagehandleiding of iets dergelijks. Indien Ennobled GmbH in individuele gevallen instructies (bijv. in brochures, productbeschrijvingen of andere product- of goedereninformatie) aan de klant doorgeeft, is dit slechts algemene informatie op basis van de door de leverancier van Ennobled GmbH verstrekte informatie en houdt geen rekening met de individuele specificaties of eisen van de specifieke klant. De klant moet daarom ook deze informatie door een specialist die belast is met de montage of verwerking laten controleren op naleving van het eisenprofiel dat door het beoogde gebruik van de goederen wordt gespecificeerd. Indien Ennobled GmbH in individuele gevallen uitdrukkelijk onderhouds- en/of montageaanwijzingen geeft, moeten deze door de klant strikt opgevolgd worden om eventuele schade te vermijden. Ennobled GmbH is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit het niet naleven van dergelijke instructies en onderhouds- en montagevoorschriften of een andere onjuiste behandeling van de goederen.
10.8 Er wordt uitdrukkelijk verklaard dat Ennobled GmbH geen garantie geeft voor specifieke functies, werkingswijzen of eigenschappen van haar goederen.
10.9 De gevolgkosten van verwijdering en herinstallatie in het geval van een garantieclaim, die buiten de gebruikelijke omvang worden geclaimd, zijn uitgesloten. Bovendien worden de kosten altijd uitgesloten of beperkt als een effectieve uitsluiting tegen Ennobled GmbH door haar importeur is ingeroepen.
10.10 Bestaan er voor leveringsvoorwerpen fabrieksgaranties, dan worden de daarin toegekende rechten ten gunste van de klant door de productfabrikant op eigen rechtsgrond verleend. Deze eventuele garantierelatie tussen de fabrikant en de klant heeft echter niets te maken met de omvang van het door Ennobled GmbH verschuldigde contract. Indien nodig zal Ennobled GmbH haar rechten tegenover de fabrikant of leverancier overdragen aan de klant, zodat de klant rechtstreeks claims kan indienen tegen de leverancier of fabrikant van de goederen.
10.11 De verklaringen van een fabrikant met betrekking tot de kwaliteit en/of duurzaamheid van de producten in een garantieverklaring, evenals de door de fabrikant beschreven diensten in het geval van een garantieclaim, maken geen deel uit van het koopcontract tussen Ennobled GmbH en de klant en zijn in het bijzonder niet opgenomen in het koopcontract dat moet worden gesloten als een impliciete kwaliteitsovereenkomst.
Voor ondernemers geldt het volgende:
10.13 Met uitzondering van de volgende gevallen sluit Ennobled GmbH de uitoefening van garantieclaims, claims voor meer dan de helft vermindering en de vermijding op grond van dwaling tegen ondernemers uit.
10.14 De klant dient herkenbare gebreken aan het gekochte, tekorten of foutieve leveringen onmiddellijk voor de verwerking of montage, maar uiterlijk binnen twee weken na levering schriftelijk aan Ennobled GmbH te melden. Aansprakelijkheid voor materiële gebreken die de waarde of bruikbaarheid niet of slechts onbeduidend aantasten, is uitgesloten. Verborgen gebreken moeten uiterlijk binnen twee weken na ontdekking schriftelijk aan Ennobled GmbH worden gemeld. Deze schriftelijke klachten moeten voldoende worden onderbouwd en ondersteund door bewijsmateriaal. Het bestaan van significante gebreken moet worden bewezen door de klant, § 924 ABGB is niet van toepassing.
10.15 De garantie voor wezenlijke gebreken die niet onder de uitsluiting van garantie vallen, bedraagt maximaal twaalf maanden na levering.
10.16 Indien de klant de geleverde goederen doorverkoopt, vervallen alle garantieclaims tegen Ennobled GmbH; het recht op verhaal volgens § 933b ABGB is uitdrukkelijk uitgesloten.
Voor ondernemers geldt het volgende:
11.1 Ennobled GmbH is alleen aansprakelijk voor schade die de klant in het kader van zakelijke transacties wordt berokkend in het geval van opzet of grove nalatigheid van haar kant of in het geval van opzet en grove nalatigheid van plaatsvervangende agenten die voor Ennobled GmbH werken. In het geval van grove nalatigheid is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag van de bestelling, maar niet meer dan het bedrag van de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering. Deze bepaling geldt ook voor schadevergoeding naast de prestatie en schadevergoeding in plaats van de prestatie, ongeacht de onderliggende rechtsgrond. Dit geldt ook voor vorderingen tot vergoeding van gefrustreerde kosten. Persoonlijk letsel is hiervan uitgesloten. De bepalingen van de productaansprakelijkheidswet blijven hierdoor onaangetast.
11.2 Aansprakelijkheid voor schadeclaims van ondernemers tegen Ennobled GmbH op grond van lichte nalatigheid is eveneens uitgesloten – met uitzondering van persoonlijk letsel. Aansprakelijkheid vervalt 6 maanden na kennis van de schade en de benadeelde partij.
11.3 Ennobled GmbH is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gederfde winst, renteverlies, gemiste besparingen, gevolgschade en financiële schade, schade als gevolg van aanspraken van derden of voor schade veroorzaakt door ongeschikt of oneigenlijk gebruik, natuurlijke slijtage, onjuiste of nalatige behandeling of opslag, behalve in het geval van opzettelijke schade. Met deze uitsluiting van aansprakelijkheid is rekening gehouden in de prijsberekening, zodat Ennobled GmbH geen juridische transacties zou aangaan zonder een dergelijke uitsluiting van aansprakelijkheid. Indien een klant deze uitsluiting van aansprakelijkheid niet wenst, kan hiervan in individuele gevallen worden afgeweken met een dienovereenkomstig andere prijsberekening. Een afwijking vindt echter alleen plaats op basis van een uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst van deze strekking.
11.4 De aanspraak op schadevergoeding wegens schending van wezenlijke contractuele verplichtingen is beperkt tot de voor het contract typische, voorzienbare schade. Aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door het leveringsvoorwerp aan rechtsgoederen van de klant is uitgesloten.
11.5 De bovenstaande aansprakelijkheidsbeperkingen gelden ook ten gunste van medewerkers van Ennobled GmbH en ten gunste van derden in opdracht van Ennobled GmbH. Verdere aanspraken, op welke rechtsgrond dan ook, zijn uitgesloten.
11.6 Indien de klant zelf aansprakelijk wordt gesteld volgens de Oostenrijkse productaansprakelijkheidswet of soortgelijke buitenlandse bepalingen, doet hij uitdrukkelijk afstand van elk verhaal tegen Ennobled GmbH, in het bijzonder dat in de zin van § 12 van de Oostenrijkse productaansprakelijkheidswet of soortgelijke buitenlandse bepalingen.
11.7 Alle aanspraken op schadevergoeding tegen Ennobled GmbH komen te vervallen indien deze niet binnen drie maanden nadat Ennobled GmbH haar verplichting tot schadevergoeding heeft afgewezen, door de klant voor de rechter worden opgeëist. In ieder geval verjaren alle aanspraken op schadevergoeding 18 maanden nadat de eiser voor het eerst op de hoogte is van het ontstaan of het dreigende ontstaan van de schade.
11.8 Indien schade reeds is ontstaan of dreigt te ontstaan, is de klant verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken. In dit geval dient de klant onmiddellijk contact op te nemen met Ennobled GmbH, mits dit nog tijdig kan, en de verdere gang van zaken met Ennobled GmbH af te stemmen. Aanwijzingen van Ennobled GmbH over hoe te handelen moeten worden opgevolgd.
Dit geldt voor consumenten:
11.9 Ennobled GmbH is niet aansprakelijk jegens consumenten voor schade veroorzaakt door lichte nalatigheid. Deze uitsluiting geldt niet voor persoonlijk letsel. Anders is Ennobled GmbH aansprakelijk volgens de wettelijke bepalingen.
11.10 Indien schade reeds is ontstaan of dreigt te ontstaan, is de klant verplicht de schade zoveel mogelijk te beperken. Indien dit nog tijdig kan, dient de klant direct contact op te nemen met Ennobled GmbH en de verdere gang van zaken met Ennobled GmbH af te stemmen. Aanwijzingen van Ennobled GmbH over hoe te handelen moeten worden opgevolgd.
12.1 De overdracht van garantieclaims of aanspraken op schadevergoeding en dergelijke is niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ennobled GmbH.
De klant heeft het recht om het contract te annuleren binnen 14 dagen in het geval van legale transacties die uitsluitend op afstand plaatsvinden (bijv. via de website van Ennobled GmbH, andere online platforms, via e-mail of telefoon, enz.), op voorwaarde dat de klant een consument is, waarbij deze termijn wordt berekend vanaf de dag van ontvangst van de levering van goederen door de klant of, in het geval van servicecontracten, vanaf de dag van het sluiten van het contract (annuleringsrecht). Als de klant meerdere goederen heeft besteld als onderdeel van een enkele bestelling, die afzonderlijk worden geleverd, of als de goederen worden geleverd in verschillende deelzendingen, begint het herroepingsrecht op de dag waarop de klant of een door de klant genoemde derde partij, die niet optreedt als vervoerder, in het bezit komt van de laatst geleverde goederen of deelzending. De annulering hoeft geen reden te bevatten en is niet gebonden aan een bepaalde vorm. De annulering kan schriftelijk (bijv. brief, fax) worden gedaan of door het retourneren van de reeds ontvangen goederen aan Ennobed GmbH. De consument kan ook het modelformulier voor herroeping gebruiken dat beschikbaar is in de kantoren van Ennobed GmbH en op de website www.ennobled.at. Om aan de herroepingstermijn te voldoen, is het voldoende om de herroepingsverklaring of de goederen voor het verstrijken van de herroepingstermijn naar het in punt 8.3 vermelde adres te sturen.
Als de klant, die een consument is, effectief gebruik maakt van zijn recht op annulering in overeenstemming met punt 13.1. van deze AV, moet hij alle van Ennobled GmbH ontvangen diensten onmiddellijk, uiterlijk binnen veertien dagen vanaf de dag waarop hij de verklaring van annulering heeft ingediend, in de originele verpakking retourneren of overhandigen aan Ennobled GmbH tegen terugbetaling van de betaling. De termijn geldt als nagekomen als de goederen voor het verstrijken van deze termijn worden verzonden. De klant draagt de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen. Als de geleverde goederen niet in hun oorspronkelijke staat zijn, moet elke waardevermindering, hoe klein ook, door de klant worden terugbetaald. Bij het terugzenden van goederen dient de klant ervoor te zorgen dat deze voldoende beschermd zijn tegen beschadiging tijdens het transport. De klant erkent dat de meeste goederen gevoelige en bijzonder kwetsbare items zijn die speciale zorg vereisen tijdens het transport. Ennobled GmbH zal de klant adviseren in het geval van vragen over de verzending of de benodigde verpakking op verzoek van de klant. Goederen die niet meer verkocht kunnen worden vanwege de toestand waarvoor de klant verantwoordelijk is, hebben geen waarde voor Ennobled GmbH en zijn daarom uitgesloten van het herroepingsrecht.
Een waardevermindering van de goederen die onder de annulering vallen, wordt alleen vergoed door de klant, die een consument is, als deze waardevermindering te wijten is aan een behandeling van de goederen die niet noodzakelijk is voor het controleren van de kwaliteit, eigenschappen en functionaliteit van de goederen of aan een ondeugdelijke verpakking (transportschade tijdens de retourzending).
13.3 Annuleringsberichten en retourzendingen moeten naar het volgende bedrijfsadres van Ennobled GmbH of naar het volgende adres worden gestuurd:
Ennobled GmbH Glanstraße 2 a 5082 Grödig Oostenrijk
Bepalingen voor consumenten en ondernemers.
13.4 Ennobled GmbH heeft het recht om zich eenzijdig en met onmiddellijke ingang terug te trekken uit een contract op grond van een goede reden. Goede redenen omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wanbetaling door de klant, een grove schending van contractuele verplichtingen door de klant, het openen van een insolventie- of reorganisatieprocedure tegen het vermogen van de klant of het niet openen van een dergelijke procedure wegens gebrek aan vermogen.
13.5 In het algemeen bestaat er geen recht op omruiling van goederen die vrij zijn van gebreken buiten het wettelijke herroepingsrecht van een consument.
13.6 Onderdelen en op maat gemaakte producten die speciaal voor de klant zijn gemaakt, zijn uitgesloten van retourzending. In het geval van maatwerk is de klant in ieder geval verplicht de goederen te accepteren indien deze correct zijn geleverd. Dit geldt ook voor goederen die speciaal op verzoek van de klant zijn aangeschaft.
14.1 Ennobled GmbH verwerkt de persoonlijke gegevens van de klant voor een bepaald doel en in overeenstemming met de wettelijke bepalingen.
14.2 De persoonlijke gegevens die worden verstrekt voor het doel van het bestellen van goederen (zoals naam, e-mailadres, adres, betalingsgegevens) worden door Ennobled GmbH gebruikt om het contract na te komen en te verwerken. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en worden niet doorgegeven aan derden die niet betrokken zijn bij het bestel-, leverings- en betalingsproces.
14.3 De klant heeft het recht om, op verzoek en kosteloos, informatie te ontvangen over de persoonlijke gegevens die Ennobled GmbH over hem heeft opgeslagen. Bovendien heeft hij het recht om onjuiste gegevens te corrigeren, zijn persoonlijke gegevens te blokkeren en te wissen, voor zover er geen wettelijke verplichting bestaat om deze te bewaren.
14.4 Verdere informatie over de soort, omvang, locatie en het doel van het verzamelen, verwerken en gebruiken van de vereiste persoonlijke gegevens door Ennobled GmbH is te vinden in de verklaring inzake gegevensbescherming, die beschikbaar is in de bedrijfsgebouwen van Ennobled GmbH, kan worden geraadpleegd op het internet op www.ennobled.at of kan elektronisch of per post worden verzonden op elk gewenst moment op aanvraag.
15.1 Op alle juridische geschillen die voortvloeien uit of verband houden met deze AV en/of uit een contractuele relatie tussen Ennobled GmbH en een klant is uitsluitend Oostenrijks materieel recht van toepassing met uitsluiting van de collisieregels van internationaal privaatrecht en met uitsluiting van het VN-kooprecht. Dit geldt ook voor vragen met betrekking tot de totstandkoming en interpretatie van deze AV en het contract.
15.2 Voor alle juridische geschillen die voortvloeien uit of in verband staan met deze AV en/of uit een contractuele relatie tussen Ennobled GmbH en een klant die ondernemer is, wordt de rechtbank overeengekomen die plaatselijk en onderwerpelijk bevoegd is voor de provinciehoofdstad Salzburg.
De klant is verplicht om wijzigingen van zijn woon- of vestigingsadres en de doorgegeven contactgegevens (telefoon, e-mail) aan te tonen en dit onmiddellijk en ongevraagd aan Ennobled GmbH te melden, zolang de contractuele rechtshandeling nog niet volledig door beide partijen is uitgevoerd. Indien deze kennisgeving achterwege blijft, worden verklaringen en goederen geacht te zijn ontvangen door de klant, zelfs als ze werden verzonden naar het adres dat het laatst werd doorgegeven aan Ennobled GmbH, naar de contactgegevens die het laatst werden doorgegeven (e-mail). Het is de verantwoordelijkheid van de klant om in elk afzonderlijk geval de ontvangst van zijn herroepingsverklaring te bewijzen. De klant is aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit het niet doorgeven van een adreswijziging en/of wijziging van contactgegevens.
De producten van Ennobled GmbH zijn in principe het resultaat van een verbrandingsproces en zijn daarom niet geschikt voor gebruik in kinderkamers en dergelijke. Bovendien zijn de producten van Ennobled GmbH niet geschikt voor dakbedekking.
18.1 Eventuele aanvullende afspraken moeten schriftelijk worden gemaakt en in het contract worden vastgelegd. Mondelinge afspraken en schriftelijke overeenkomsten buiten het contract om maken geen deel uit van het contract, tenzij het betreffende document uitdrukkelijk tot integraal onderdeel van het contract is gemaakt.
18.2 Indien een bepaling van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk ongeldig of niet-afdwingbaar is of wordt, tast dit de rechtsgeldigheid van alle overige bepalingen van het contract niet aan. De overeenkomstsluitende partijen zullen de wettelijk ongeldige of niet-afdwingbare bepaling vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling die de inhoud en het doel van de wettelijk ongeldige of niet-afdwingbare bepaling zo dicht mogelijk benadert.
Salzburg, november 2019
Annulering door uitdrukkelijke schriftelijke verklaring
Iedere klant (consument) kan de gesloten overeenkomst binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen herroepen door een schriftelijke herroeping zonder opgave van redenen.
Als de consument in het kader van één bestelling meerdere goederen heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd, of als de goederen in verschillende termijnen worden geleverd, gaat het herroepingsrecht in op de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde die niet als vervoerder optreedt, het laatst geleverde goed of de laatst geleverde termijn in bezit krijgt. De herroeping hoeft geen rechtvaardiging te bevatten en is niet gebonden aan een bepaalde vorm. Het kan schriftelijk (bijv. brief, fax) of aangegeven worden door de reeds ontvangen goederen terug te sturen naar Ennobled OG (zie hieronder). De consument kan ook het modelformulier voor herroeping gebruiken dat beschikbaar is in de kantoren van Ennobled OG en op de website www.ennobled.nl. Om aan de herroepingstermijn te voldoen, is het voldoende om de herroepingsverklaring of de goederen voor het verstrijken van de herroepingstermijn te sturen naar het adres dat vermeld staat in punt 13.3. van de AV.
De annuleringsverklaring moet naar het volgende adres worden gestuurd:
Ennobled GmbH
Halleiner Landesstraße 58
5411 Oberalm
Oostenrijk
Annulering door simpelweg de goederen terug te sturen:
De klant kan zijn herroepingsrecht ook uitoefenen door de goederen gewoon terug te sturen naar de verkoper binnen 14 dagen na ontvangst zonder een schriftelijke verklaring van herroeping. In dit geval is het voldoende om aan te tonen dat de goederen tijdig zijn verzonden om de deadline te halen. Voorwaarde voor deze vorm van het uitoefenen van het herroepingsrecht door het eenvoudigweg retourneren van de goederen is dat de goederen niet beschadigd of gebruikt zijn en dat ze voldoende gefrankeerd worden geretourneerd. De verkoper draagt alleen de retourverzendkosten (portokosten) in het geval van een onjuiste of gebrekkige levering.
De klant draagt het risico van de retourzending en het bewijs daarvan. In het geval van een effectieve annulering door de klant (door een uitdrukkelijke verklaring of eenvoudige terugzending van de goederen), zal de verkoper onmiddellijk de reeds betaalde aankoopprijs terugbetalen – verzendkosten worden niet terugbetaald. Als de bestelling op open rekening is geplaatst, wordt de rekening van de klant gecrediteerd.
Gevolgen van de uitoefening van het herroepingsrecht:
Als u een met ons gesloten contract herroept, betalen wij u alle betalingen terug die wij van u hebben ontvangen in het kader van het herroepen contract, inclusief de leveringskosten (met uitzondering van de extra kosten die voortvloeien uit uw keuze voor een andere leveringswijze dan de door ons aangeboden goedkoopste standaardlevering), zonder onnodige vertraging en in ieder geval niet later dan 14 dagen vanaf de dag waarop wij op de hoogte zijn gesteld van uw beslissing om dit contract te herroepen. Voor deze terugbetaling gebruiken we hetzelfde betaalmiddel dat u voor de oorspronkelijke transactie hebt gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders met u is overeengekomen; in geen geval worden u voor deze terugbetaling kosten in rekening gebracht. We kunnen weigeren u terug te betalen totdat we de goederen hebben teruggekregen of totdat u bewijs hebt geleverd dat u de goederen hebt teruggezonden, afhankelijk van wat het eerst gebeurt.
U moet de goederen onmiddellijk aan ons retourneren of overhandigen en in ieder geval uiterlijk binnen veertien dagen vanaf de dag waarop u ons hebt geïnformeerd over de annulering van dit contract. De termijn is in acht genomen als u de goederen verzendt voordat de termijn van veertien dagen is verstreken.
Informatie over de uitsluiting van het herroepingsrecht:
Het herroepingsrecht is niet van toepassing op de levering van goederen die zijn vervaardigd volgens specificaties van de klant of die duidelijk zijn afgestemd op persoonlijke behoeften of op de levering van audio- of video-opnamen of software als de verzegeling van de geleverde gegevensdragers is verbroken.
Dit herroepingsrecht is niet van toepassing op goederen die gekocht zijn op het bedrijfsterrein van Ennobled GmbH.
Dit recht op annulering geldt niet voor juridische transacties waarbij de waarde van de tegenprestatie van de klant niet hoger is dan EUR 50,00 (paragraaf 1 (2) (1) van de Wet voor transacties op afstand en buiten verkoopruimten – FAGG).
Opmerkingen over retourzendingen
De modaliteiten vermeld in dit hoofdstuk (“Opmerkingen over retourzendingen”) zijn geen voorwaarde voor de effectieve uitoefening van het bovenstaande recht op annulering. Verdere details zijn ook te vinden in de Algemene Voorwaarden (www.ennobled.at/agb) van Ennobled GmbH.
Klanten worden verzocht om de retourzending aan te melden bij de verkoper voordat ze de goederen terugsturen.
Ennobled GmbH
Halleiner Landesstraße 58
5411 Oberalm
Oostenrijk
office@ennobled.at
om de retour aan te kondigen. Op deze manier kan de verkoper de producten zo snel mogelijk toewijzen.
Klanten worden verzocht om de goederen als vooruitbetaald pakket naar de verkoper terug te sturen en het verzendbewijs te bewaren.
Klanten worden verzocht om de goederen niet te beschadigen of te vervuilen. Indien mogelijk moeten de goederen worden teruggestuurd naar de verkoper in hun originele verpakking met alle accessoires. Als de originele verpakking niet meer in het bezit is van de klant, moet een andere geschikte verpakking worden gebruikt om te zorgen voor voldoende bescherming tegen transportschade en om eventuele schadeclaims als gevolg van schade door gebrekkige verpakking te voorkomen.